Autoetulaskuri: Laske, kuinka paljon työsuhdeauto maksaa sinulle

Autoetu tarkoittaa, että saat työnantajalta työsuhdeauton, jota voit käyttää sekä työ- että yksityisajoihin. Autoetu lasketaan osaksi palkkaa, eli siitä tulee maksaa veroja. Verotusarvo lasketaan auton hinnan, käyttöönottovuoden ja lisävarusteiden perusteella, mutta se voi myös muuttua riippuen siitä, ajetaanko sillä poikkeuksellisen paljon tai vähän yksityisiä ajoja. Myös autoedun tyyppi vaikuttaa sen verotusarvoon.

Mikäli tämä kuulostaa monimutkaiselta, kokeile ilmaista autoetulaskuriamme! Laskuri arvioi työsuhdeautosi verotusarvon ja sen todelliset kustannukset.

Nämä asiat vaikuttavat autoetuun

Autoetua on kahdenlaista riippuen siitä, miten paljon työntekijä ja työnantaja kustantavat auton käytöstä. Edun tyyppi vaikuttaa työsuhdeauton verotusarvoon.

  • Vapaa autoetu on kyseessä silloin, kun työnantaja maksaa kaikki autoilun kustannukset mukaan lukien polttoaineen.
  • Käyttöetu tarkoittaa sitä, että työntekijä maksaa itse vähintään polttoainekulut. Työnantaja kustantaa yleensä muut kulut.

Työsuhdeauton verotusarvo on korkeampi vapaalle autoedulle kuin käyttöedulle. Tämän lisäksi verotusarvoon vaikuttavat auton hinta ja sen käyttöönottovuosi. Auton hinnassa huomioidaan myös lisävarusteiden hinta siltä osin, mitä ne ylittävät 850 €.

Verotusarvo lasketaan yleensä kaavamaisesti oletuksella, että työsuhdeautolla ajetaan yksityisajoja noin 18 000 kilometriä vuodessa. Voit kuitenkin halutessasi laskea verotusarvon myös kilometrien perusteella, mikäli ajat autolla vähemmän tai enemmän kuin oletusarvo.

Autoetulaskuri

Seuraavat laskurit laskevat vuoden 2019 verotuksen perusteella työsuhdeautosi verotusarvon ja arvioi, kuinka paljon se sinulle maksaa kuukaudessa. Huomioithan, että laskurien antamat summat ovat arvioita.

Aloita täyttämällä auton suositushinta, eli automallin maahantuojan ilmoittama auton kokonaishinta. Tämän jälkeen kirjaa autoon hankitut lisävarusteet ja vuosi, jolloin auto on otettu käyttöön. Tuloksina saat auton verotusarvon sekä vapaana autoetuna että käyttöetuna. Mikäli haluat laskea verotusarvosi ja kustannuksesi kilometreihin perustuen, merkitse toiseen laskuriin yksityisajojesi määrä kuukaudessa.

Mikäli ajat kuukaudessa yksityisajoja yleensä vähemmän kuin 1 500 kilometriä, tulee sinulle edullisemmaksi maksaa verot kilometriperusteisesti. Tällöin sinun on pidettävä ajopäiväkirjaa tai muuten todistaa ajamasi kilometrit. Ajopäiväkirjaan merkitään päivittäin ajetut kilometrit, jotka tulee eritellä työ- ja yksityisajoihin.

Mikäli verottajalle käy ilmeiseksi, että työsuhdeautolla on ajettu yksityisajoja enemmän kuin 18 000 kilometriä vuodessa, voidaan autoedun arvoa korottaa ilman työntekijän omaa ilmoitusta.

Vapaa autoetu vai käyttöetu?

Koska vapaan autoedun ja käyttöedun ero on yleensä se, maksaako työnantaja vai työntekijä polttoaineen, riippuu vaihtoehdon kannattavuus erityisesti auton polttoainekustannuksista. Jos auto kuluttaa suhteellisen vähän polttoainetta tai sillä ajetaan vähän yksityisajoja, voi se olla edullisempaa ottaa käyttöetuna. Jos auto taas kuluttaa paljon polttoainetta ja sillä ajetaan suhteellisen paljon, on työntekijälle suotuisampaa vapaa autoetu, jossa työnantaja maksaa polttoaineen.

Esimerkki: Työsuhdeautosi verotusarvo vapaana autoetuna on 573 € ja käyttöetuna 408 €. Näiden erotus on 165 €. Jos auto kuluttaa polttoainetta kuukaudessa alle 165 €, tulee käyttöetu halvemmaksi. Jos polttoainekustannukset ylittävät 165 €, tulee vapaa autoetu edullisemmaksi. 

Sähkökäyttöisen työsuhdeauton verotusarvo poikkeaa hieman polttomoottori- ja hybridi -autoista. Vapaana autoetuna sähköauton verotusarvo on alhaisempi, kun taas käyttöetuun se ei vaikuta. Sähköauto voi olla kannattavampi käyttöetuna kuin vapaana autoetuna.

Oma auto vai työsuhdeauto?

Tässä kohtaa voi herätä kysymys, onko työsuhdeauto automaattisesti parempi kuin oma auto. Työnantajan kustantama auto on vaivaton ratkaisu ja voi usein tulla omaa autoa halvemmaksi. Vertaillessa näitä vaihtoehtoja oman auton kokonaiskustannuksiin tulisi lukea mukaan esimerkiksi mahdollisen autolainan kulut ja auton arvon aleneminen ajan myötä.

Toisaalta omalla autolla ajetuista työmatkoista saa melko tuntuvan kilometrikorvauksen, mikä voi tehdä siitä kannattavamman vaihtoehdon kuin työsuhdeautosta, mikäli työmatkoja on paljon. Täysin yksiselitteistä vastausta ei siis ole sille, kannattaako autoetu vai ei, vaan sinun on arvioitava kulusi oman käyttösi perusteella.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelimme

Valikko