Nettiostokset: 13 yleistä kysymystä ja vastausta verkko-ostosten tekemisestä

Nettiostosten tekeminen on nykyisin arkipäivää monelle. Shoppailu omalta kotisohvalta on helppoa ja maalaisjärkeä käyttämällä myös täysin turvallista. Monille on kuitenkin hieman epäselvää, miten verkkokaupoissa oikein shoppaillaan. Onko esimerkiksi luottokortti ainut maksutapa tai kuinka nopeasti tilaus toimitetaan? Kokosimme siksi yhteen yleisimmät kysymykset ja vastaukset koskien verkko-ostoksia.

Käy nämä läpi, mikäli nettishoppailu askarruttaa!

1. Miten netistä tilataan tavaroita?

Voit tilata tuotteita internetin lukuisista verkkokaupoista niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Yleensä ostoprosessi etenee niin, että keräät verkkokaupan “ostoskoriin” haluamasi tuotteet ja siirryt kassalle. Tämän jälkeen valitset haluamasi maksutavan ja kirjoitat ylös tiedot kuten osoitteesi ja sähköpostisi. Verkkokauppa toimittaa tuotteen sinulle niin pian kuin pystyvät.

2. Miten maksan nettiostokset?

Verkkokaupoilla on yleensä useita eri maksutapavaihtoehtoja. Tyypillisiä maksutapoja ovat muun muassa seuraavat:

  • Verkkopankki
  • Luottokortti tai pankkikortti
  • PayPal
  • Lasku ja osamaksu
  • Mobiilimaksusovellukset
  • Maksutapapalvelut, kuten Klarna

Myös erilaiset virtuaaliset lompakot ja prepaid-kortit voivat olla mahdollisia.

3. Mikä on luottokortin numero?

Luottokortin numero on kortin etupuolella kohokirjaimin kirjoitettu 16 -merkkinen numerosarja. Mikäli käytössäsi on yhdistelmäkortti, eli credit/debit -kortti, löytyy debit -puolen numero kortin takaa alareunasta. Kortin numero tarvitaan tilatessasi tuotteita verkosta. Tämän lisäksi sinulta kysytään kortin voimassaoloaika ja turvakoodi.

4. Mitä ovat luottokortin CVV ja CVC -turvakoodit ja mistä löydän ne?

Visa- ja Mastercard -korttien luottopuolen CVV ja CVC -tunnukset ovat kortin kääntöpuolelta löytyvät kolme numeroa allekirjoituksesi vieressä. Debit -puolen turvakoodi on niin ikään kortin kääntöpuolella, mutta se tulee suoraan debit -numeron perässä. Numerosarjan kolme viimeistä numeroa eivät siis kuulu kortin numeroon, vaan ovat turvakoodi.

Turvakoodeja käytetään tarkistusnumeroina korttisi tunnistamisessa ostaessasi jotain verkossa. Koodit voivat kulkea muillakin kirjainyhdistelmillä, kuten esimerkiksi CVC2, CV2 tai CVV2. Ole tarkkana kenelle annat turvakoodisi numerot. Älä esimerkiksi koskaan lähetä sähköpostilla mitään tunnuksiasi.

5. Onko luottokortilla maksaminen turvallista netissä?

Niin kauan kun tilaat tuotteita tunnetuista verkkokaupoista, on luottokortin käyttäminen yleensä täysin turvallista. Mikäli kyseessä on kauppa, jonka turvallisuudesta et ole varma, on luottokortti sinänsä hyvä vaihtoehto, että luottokorttiyhtiöltä on melko varmaa saada reklamaatio, esimerkiksi jos tuote ei saavu koskaan perille. Suoraan pankkitililtä maksettuna rahoja ei välttämättä saa takaisin, jos ne on jo siirretty. Tämän vuoksi luottokortti voi olla hyvä vaihtoehto.

Jos olet esimerkiksi saanut väärän tuotteen, maksusi on veloitettu kahdesti tai saamasi tuote on virheellinen, yritä olla ensin yhteydessä verkkokauppaan, josta olet ostoksen tehnyt. Mikäli et saa kaupalta vastausta ja epäilet tulleesi huijauksen kohteeksi, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi ja täytä pankin sivustolta löytyvä reklamaatiolomake pyydettyjen liitteiden kanssa.

6. Onnistuuko Visa Electronilla maksaminen netissä?

Riippuu hieman verkkokaupasta, vaatiiko se luottokorttia Visa Electronin ja muiden debit -korttien sijasta. Jos kauppa vaatii luottokortin, voit kokeilla täyttää Visa Electronin tiedot luottokortin sijasta. Täytä korttisi numero, voimassaoloaika ja turvakoodi niille varattuihin kenttiin ikään kuin käyttäisit luottokorttia. Tämä saattaa toisinaan toimia.

Nuori tyttö tekee nettiostoksia luottokortilla.

7. Miksi verkkokauppa ei hyväksy maksuani?

Syitä siihen, miksi maksaminen mahdollisesti epäonnistuu on useita. Mikäli maksat kortilla, toimi näin:

  1. Tarkista, että olet varmasti täyttänyt kortin tiedot oikein
  2. Varmista, että kortin voimassaoloaika ei ole umpeutunut
  3. Katso verkkopankistasi, onko kortillasi esto verkko-ostosten tekemiseen

Jos yrität maksaa esimerkiksi laskulla tai osamaksulla, voi syy maksun epäonnistumiseen olla esimerkiksi liian nuori ikä tai maksuhäiriömerkintä luottotiedoissa. Osamaksusopimus on periaatteessa laina, eli sitä koskevat samat ehdot kuin muitakin lainoja.

Voit olla yhteydessä verkkokaupan asiakaspalveluun, jos maksusi epäonnistuu kaikesta huolimatta.

8. Miten tilaamani tavarat toimitetaan minulle?

Suomalaiset verkkokaupat lähettävät tilaamasi tuotteet yleensä Postin tai Matkahuollon kautta näiden lähimpään toimipisteeseen. Ulkomailta tilatessa toimitusvaihtoehdoissa saattaa olla myös toimituspalvelut UPS, DHL tai FedEx. Sinun voi olla mahdollista joko tilata tuotteet suoraan kotiovellesi tai noutaa ne yritysten toimipisteistä, joihin kuuluvat usein mukaan R-Kioskit ja toisinaan lähikaupat.

9. Mikä on tilauksen toimitusaika?

Toimituksen kesto riippuu täysin verkkokaupasta, toimitustavasta ja siitä, lähetetäänkö tuote ulkomailta. Ulkomailta tilatessa toimitusaika vaihtelee yleisesti muutamista päivistä viikkoihin. Suomalaiset verkkokaupat puolestaan saattavat toimittaa ostoksesi jopa seuraavana päivänä, jos olet tehnyt tilauksen aamulla tai iltapäivällä niin, että paketti ehtii vielä saman päivän toimitukseen.

Monet verkkokaupat tarjoavat mahdollisuuden nopeuttaa toimitusaikaa maksamalla ylimääräisen lisämaksun.

10. Mistä tiedän, milloin saan tuotteen?

Saat yleensä seurattua tavaroiden toimitusta saamasi seurantakoodin avulla. Toimi näin, kun haluat tietää, miten kauan tilauksellasi vielä kestää:

  1. Tarkista seurantakoodi tilausvahvistuksestasi
  2. Siirry tavarantoimittajan sivulle (esimerkiksi Matkahuolto, DHL tai UPS)
  3. Kirjoita seurantakoodisi sille varattuun kenttään
  4. Sivusto näyttää sinulle, missä tilaamasi tuote tällä hetkellä on

11. Voiko ostokset maksaa puhelinlaskulla?

Puhelinlaskulla voi tyypillisesti maksaa lähinnä erilaisia sovelluksia ja sovellusten kautta tehtäviä maksuja, kuten mobiililippujen ostoja. Esimerkiksi vaatteita ja elektroniikka ei siis yleensä voi maksaa puhelinlaskulla. Tähän voi kuitenkin tulla muutoksia, sillä mobiilimaksaminen on yleistymässä.

Ostaessasi puhelinlaskuun sinun ei tarvitse rekisteröityä mihinkään tai kirjautua sisään, vaan tunnistautuminen tapahtuu SIM-korttisi kautta. Puhelinlaskulla maksettaessa ostokset eivät voi yleensä maksaa enempää kuin noin 50-150 euroa.

12. Täytyykö minun maksaa tullimaksu, kun tilaan ulkomailta?

Tämä riippuu siitä, mistä olet tilaamassa tuotteet. Mikäli ostat tuotteet toisesta EU-maasta, ei sinun tarvitse maksaa tullia. Esimerkiksi Kiinasta tilaaminen puolestaan tarkoittaa, että joudut maksamaan tullimaksun, jos ostosten hinta ylittää 150 euroa. Maksat myös arvonlisäveron, mikäli tilaus ylittää 22 euroa. Tämän lisäksi teet tulliselvityksen. Tullaa netissä ostoksesi itse tai osta tullaus palveluna.

Tullimaksun määrä riippuu siitä, millaisen ja minkähintaisen tuotteen ostat. Tulli.fi -sivustolla on kätevä tullilaskuri, joka arvioi, kuinka suuren tullimaksun tulet maksamaan.

13. Voiko nettiostokset peruuttaa?

Kuten muidenkin ostosten kohdalla, sinulla on yleensä 14 vuorokautta aikaa perua tilaus maksutta ja palauttaa tuote kunhan se on myyntikunnossa. Aina palautus ei ole kuitenkaan mahdollista. Voit tarkistaa verkkokaupan sivustolta, onko sinulla palautusoikeutta.

Lapsen tekemät nettiostokset ilman vanhempien lupaa voidaan peruuttaa tilanteissa, joissa ostokset on esimerkiksi maksettu luotolla tai tilatut tuotteet ovat kohtuuttoman hintaisia. Näissä tilanteissa vastuu on myyjällä, eli sinun tulee lähettää reklamaatipyyntö kauppiaalle, jolta saat rahat takaisin. Huomaa, että yli 15 -vuotias lapsi saa kuitenkin käyttää itse ansaitsemiaan rahoja melko vapaasti.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelimme

Valikko