MobilePay: Ota käyttöön Suomen suosituin mobiilimaksusovellus

Mikä on MobilePay?

MobilePay on kännykkään ladattava sovellus, jota voit käyttää maksuvälineenä monissa eri tilanteissa. Sillä onnistuu niin ostosten maksaminen kuin rahan siirtäminen toiselle henkilölle. Sovellukseen yhdistetään oma maksukortti sekä tilinumero. Käytät MobilePayllä aina omia rahojasi: sovelluksen kautta ei voi ottaa esimerkiksi pikalainaa.

MobilePayn avulla voit:

  • Lähettää ja vastaanottaa rahaa
  • Maksaa verkossa ja kauppojen kassoilla
  • Maksaa laskut ja toistuvat maksut
  • Jakaa kulut ystäviesi kanssa
  • Antaa lahjaksi lahjakortteja tai rahaa

Danske Bank kehitti sovelluksen vuonna 2013. Suomessa sovellus julkaistiin heti samana vuonna, mutta sen käyttö on yleistynyt vasta parin viime vuoden aikana. Tällä hetkellä se on Suomen suosituin mobiilimaksusovellus. Esimerkiksi vuoden 2020 koronavirusepidemian myötä kontaktittomia maksuvaihtoehtoja alettiin suosia entistä enemmän. Sen seurauksena myös MobilePayn käyttäminen ja sillä rahan siirto kaksinkertaistui. Nykyään sovellusta käyttää jo noin viidesosa suomalaisista.

Miten sovellus toimii?

MobilePayn voi ladata sovelluskaupasta kuten AppStoresta tai Google Play -kaupasta. Se ladataan kuin mikä tahansa muu älypuhelimen sovellus. Palvelun käyttöä varten sovellukseen tulee liittää vähintään yksi suomalainen maksukortti. Sovelluksen käyttäminen on maksutonta.

Nettishoppailussa sovellus on näppärä, sillä et enää tarvitse verkkopankkitunnuksia tai tunnuslukuja. Maksun vahvistamiseen riittää puhelinnumero. Maksuja ei siis tarvitse erikseen vahvistaa esimerkiksi verkkopankissa: MobilePayn tunnistautuminen korvaa tämän lisävarmistuksen. Luottokorttien omat vakuutukset ovat silti voimassa kaikissa verkkomaksuissa.

Mitkä ovat MobilePaylla toimivat pankit?

Mobiilimaksusovelluksen käyttö ei rajaudu sen mukaan, minkä pankin asiakas olet, sillä siihen voi liittää kaikki yleiset pankkikortit. Vaikka Danske Bank on kehittänyt sovelluksen, sitä voi käyttää kaikkien pankkien asiakkaat.

Siirtyvätkö rahat reaaliaikaisesti?

MobilePaylla tehdyt korttimaksut ovat reaaliaikaisia. Myös sovelluksen avulla siirrettävät rahat lähetetään vastaanottajalle heti. Siirrot hoituvat ilman viivettä myös viikonloppuisin, mikäli vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä.

Suuri osa suomalaisista pankeista on liittynyt reaaliaikaisten maksujen palveluun. Reaaliaikaisia maksuja vastaanottavat muun muassa nämä suomalaiset pankit:

  • OP
  • Danske Bank
  • Nordea
  • POP Pankki
  • Säästöpankki
  • S-Pankki
Henkilö maksaa ostoksia kassalla MobilePayllä.
MobilePay käy maksuvälineenä monissa kaupoissa. Maksaessa puhelimella PIN-koodia tarvitse näppäillä.

Missä paikoissa sovelluksella voi maksaa?

Sovellus yleistyy kovaa vauhtia ja sitä voi hyödyntää jo 10 000 maksupaikassa. Uusia kauppiaita ottaa palvelun käyttöön jatkuvasti. Tämän lisäksi sovelluksen avulla voit maksaa ostoksesi kaikissa K-ryhmän ruokakaupoissa sekä S-ryhmän lähes tuhannessa päivittäistavarakaupassa ympäri Suomea.

Mistä syystä maksukortti ei aina toimi sovelluksessa?

Mikäli maksukorttisi ei jostain syystä toimi sovelluksessa, tähän voi olla useita syitä. Yleisimpiä syitä ovat esimerkiksi:

  • Maksukortissa voi olla esto asetettuna, joka estää sen käytön yhdessä tai useammassa maassa
  • Korttia ei voi käyttää verkossa

Molempien ongelmien ratkaisemiseksi sinun kannattaa tutkia korttisi asetukset verkkopankistasi tai ottaa yhteyttä kortin myöntäneeseen pankkiin.

Mitkä ovat sovelluksen käyttörajat?

Pankkitunnuksilla tunnistautuneiden käyttäjien välisten siirtojen vuosiraja on 20 000 euroa ja vuorokausiraja 1000 euroa. Tunnistautumaton henkilö voi siirtää sovelluksella yhteensä 5 000 euroa vuodessa ja 100 euroa vuorokaudessa.

Käyttäjän ja yritysten välisissä maksuissa vuosirajaa ei ole. Ostoksia voi maksaa ilman rajoituksia niin verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälöissäkin.

Omia maksurajoja ja niiden kehitystä voi seurata MobilePay -sovelluksen kautta.

Onko sovellus turvallinen?

Maksukorttisi tiedot on turvattu MobilePay-sovelluksessa salasanalla, jota käytät sovellukseen kirjautuessa. Korttinumero ei ole nähtävillä kokonaisena, vaan ainoastaan kortin kuusi ensimmäistä ja neljä viimeistä numeroa näkyvät sovelluksessa.

Tallentamasi täydelliset korttitiedot ovat tietoturvallisessa järjestelmässä, joten tietosi ovat turvassa.

Koska MobilePay toimii matkapuhelimessasi on tärkeää pitää siitä hyvää huolta. Näillä ohjeilla parannat turvallisuuttasi:

  • Huolehdi, ettei kukaan muu pääse käsiksi salasanaasi, äläkä kerro sitä muille
  • Lukitse aina matkapuhelimesi
  • Lähettäessäsi rahaa, tarkista aina summa ja vastaanottajan nimi
  • Tee rahansiirtoja vain vastaanottajille, joihin luotat
  • Seuraa tapahtumiasi
  • Pidä huoli, että kortti- ja tilitietosi ovat aina ajantasalla

Millaisia kokemuksia MobilePayn käytöstä on?

Vaikka MobilePayn käyttö on yleistymässä kovaa vauhtia, on se sovelluksena silti monelle varsin uusi. Esimerkiksi netin keskustelupalstoilta pohditaan, onko sovellus lataamisen arvoinen. Monet käyttäjät ovatkin jakaneet omia kokemuksiaan mobiilimaksamisen järjestelmästä.

+ Positiivisia kokemuksia herättivät nämä seikat:
+ Sovelluksen lähimaksuominaisuus
+ Rahojen siirtämisen helppous esimerkiksi perheenjäseneltä toiselle
+ Reaaliaikaiset maksut
+ Pelkällä puhelinnumerolla rahojen maksaminen tai vastaanottaminen

Negatiivisia kommentteja puolestaan synnyttivät seuraavat asiat:

– Sovellus ei tue Windows Phone -puhelinta
– Palvelun hitaus
– Ei toimi vielä monessa fyysisessä myymälässä Suomessa
– Maksuongelmat

Mobiilimaksaminen kehittyy jatkuvasti ja myös MobilePay-sovellusta uudistetaan kaiken aikaa. Jotkin keskustelupalstoilla jaetut turhautumista aiheuttaneet seikat on siis voitu palvelussa jo ratkaista tai ovat kehittämisen kohteena lähitulevaisuudessa.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelimme

Valikko