Mobiilivarmenne – Näin käytät sitä tunnistautumiseen

Mikä on mobiilivarmenne?

Mobiilivarmenne on kännykän SIM-kortissa sijaitseva henkilötunniste, jonka perusteella henkilö voi tunnistautua sähköisesti. Se on käytännössä yhtä turvallinen tunnistautumisen keino kuin pankkitunnusten käyttö. Sitä tarjoavat asiakkaidensa käyttöön suurimmat puhelinoperaattorit DNA, Elisa ja Telia, mutta esimerkiksi Moi ei vielä ole lisännyt varmennetta palveluvalikoimaansa. Varmenteen käyttöönotto vaatii, että sinulla on olemassa oleva liittymä siltä operaattorilla, jonka varmenteen haluat hankkia. Valitse ensin itsellesi sopiva liittymätarjous, jos sinulla ei vielä sellaista ole.

Varmenne on laajasti käytössä netissä tunnistautumisen välineenä kuntien ja valtionhallinnon palveluissa, kuten esimerkiksi Kelan sähköisissä palveluissa, terveyspalveluissa, sekä pankki- ja vakuutuspalveluissa. Varmennetta on mahdollista käyttää kymmenissä tuhansissa verkkopalveluissa.

Voit ottaa palvelun käyttöön verkossa. Jos olet ilman pankkitunnuksia, voit asioida operaattorin palvelupisteessä. Alaikäiset tarvitsevat asioidessaan mukaansa myös puhelinliittymän haltijan.

Miten se toimii?

Mobiilivarmenteen käyttäminen on helppoa. Valitset sen kirjautumistavaksi siinä palvelussa, johon haluat kirjautua. Varmenne on listattuna pankkien ja muiden tunnistautumistapojen joukossa, jos sen käyttö on mahdollista. Sinun tulee syöttää ilmestyvään kenttään puhelinnumerosi. Tämän jälkeen saat puhelimeesi ilmoituksen, johon sinun on näppäiltävä oma henkilökohtainen kontrollinumerosi eli PIN-koodi.

Mobiilivarmenne on helppo tunnistautumisen tapa, sillä oman puhelinnumeron lisäksi sinun täytyy muistaa vain yksi PIN-koodi, jonka voit valita itse.

Onko se ilmainen vai maksullinen?

Kaikilla kolmella operaattorilla mobiilivarmennepalvelun käyttö on ilmaista vähintään kolmen kuukauden ajan tai se on kokonaan ilmaista. Palvelun käyttöönotto ei siis vaadi suuria taloudellisia panostuksia. Mobiilivarmenteen kuukausihinta vaihtelee mutta tyypillisesti kyse on muutamista euroista kuukaudessa.

Operaattorit hinnoittelevat varmenteet tällä hetkellä näin:

  • Telian asiakkaille varmenteen käyttö on ilmaista
  • DNA:n asiakkaat saavat palvelun käyttöönsä vuodeksi ilmaiseksi, jonka jälkeen palvelun käyttö maksaa 1,99 euroa kuukaudessa
  • Elisa tarjoaa asiakkailleen ensimmäiset 3 kuukautta ilmaiseksi, jonka jälkeen palvelun käyttö maksaa 1,99 euroa kuukaudessa

Miksi varmenne ei aina toimi?

Sähköisissä palveluissa esiintyy toisinaan palvelukatkoksia eikä palvelujen käyttö välttämättä aina onnistu. Mobiilivarmenteen käyttö edellyttää, että varmenne on aktivoitu käyttöön ja että sen käyttö on mahdollista palvelussa, johon halutaan kirjautua. Vika voi olla joko palvelussa johon haluat kirjautua, varmenteessa tai puhelimessasi.

Jos varmenteen käyttö ei onnistu, voit kokeilla seuraavia tapoja sen toiminnan varmistamiseksi:

  • Tarkista, että puhelimen näyttö on valmiiksi auki kun olet tunnistautumassa
  • Kokeile kirjautua johonkin toiseen palveluun
  • Käynnistä puhelin uudestaan
  • Päivitä puhelimen ohjelmisto viimeisimpään versioon
  • Jos puhelin on yhteydessä ulkopuoliseen nettiin, poista se käytöstä
  • Laita SIM-kortti johonkin toiseen laitteeseen ja kokeile, toimiiko kirjautuminen tällä laitteella

Jos näistä toimenpiteistä ei ole apua, kysy neuvoa operaattoriltasi. Varmenteen voi luoda tarvittaessa uudelleen.

Missä tilanteissa sitä voi käyttää?

Mobiilivarmenne sopii tunnistautumiskeinoksi kaikille. Erityisen hyvin se sopii tilanteisiin, joissa tunnistettavalla henkilöllä ei ole verkkopankkitunnuksia tai älypuhelinta. Mobiilivarmenteen käyttö ei myöskään edellytä datayhteyttä, joten sitä voi käyttää paikoissa, joissa verkkoyhteys on huono tai joissa henkilö ei halua sitä käyttää.

Vuonna 2021 mobiilivarmenteeseen liitetään sormenjälki- ja kasvontunnistus, mikä vahvistaa sitä tunnistautumismenetelmänä edelleen. Tätä tunnistautumisen menetelmää on myös mahdollista käyttää ilman minkään tietyn pankin asiakkuutta eli niin sanotusti kiertoteitse. Käytännössä siis voit valita tunnistautumismenetelmäksi mobiilivarmenne OP:n, vaikka et olisi Osuuspankin asiakas.

Missä puhelimissa varmenne toimii?

Tämän tunnistautumistavan yksi ehdottomista vahvuuksista on se, että se ei vaadi älypuhelinta toimiakseen. Mobiilivarmenne toimii kaikissa puhelinmalleissa, joissa tekstiviestien lähettäminen on mahdollista. Useimmilla ihmisillä on nykyään älypuhelin, mutta ei suinkaan kaikilla. Palvelu sopii siis myös iäkkäämmille ihmisille, jotka yleensä suosivat perinteisempiä puhelinmalleja.

Nainen istuu sängyllä tietokoneen edessä ja tunnistautuu mobiilivarmenteella kännykällä
Mobiilivarmennetta voi käyttää kymmeniin tuhansiin eri verkkopalveluihin kirjautumisessa

Onko se turvallinen?

Sähköisissä ympäristöissä turvallisuuteen liittyvät kysymykset ovat tärkeitä. Yleisesti sitä pidetään turvallisena vaihtoehtona verkkopankkitunnusten käytölle. On myös mahdollista saada mobiilivarmenne alaikäiselle, mutta se edellyttää yleensä vierailua operaattorin myymälässä tai muussa palvelupisteessä. Alaikäraja tämän palvelun käytölle on 13 vuotta.

Saako mobiilivarmenteen työpuhelimeen?

Varmenteen voi saada sekä yksityiskäytössä että työkäytössä olevaan puhelimeen. Yleensä yritysliittymissä varmenteen käyttö on ilmaista, mikä myös kannustaa sen käyttöönottoon työpuhelimessa. Työpuhelimen avulla tunnistautuminen voi olla hyvä vaihtoehto esimerkiksi työterveyshuollon palveluja käytettäessä.

Voiko varmenteen perua, jos ei halua enää käyttää sitä?

Kerran käyttöönotettu mobiilivarmenne on voimassa viisi vuotta kerrallaan. Varmenne sulkeutuu automaattisesti, kun puhelimen SIM-kortti vaihdetaan, liittymänumero vaihdetaan tai liittymä irtisanotaan. Jos haluat peruuttaa varmenteen käytön muussa tilanteessa, ole yhteydessä operaattorisi asiakaspalveluun.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelimme

Valikko