Miten turvallinen luottokortti on? Huomioi nämä asiat käyttäessäsi korttia

Luottokortti on kätevä maksuväline niin lähikaupassa, ulkomaanmatkalla kuin verkossakin. Luotto-ominaisuudella varmistat rahoituksen esimerkiksi ennen palkkapäivää. Sen turvallisuuteen liittyy kuitenkin jonkin verran huolia, eikä täysin syyttä. Maalaisjärjellä pärjää kuitenkin jo hyvin pitkälle.

Käymme tässä artikkelissa lävitse muun muassa lähimaksun turvallisuuden, millaisissa nettikaupoissa uskaltaa käyttää luottokorttia ja mitä tehdä, jos kortti on kadonnut tai varastettu.

Luottokortin turvallinen käyttö Internetissä

Luottokorttia käytetään usein verkko-ostoksilla. Tällöin olisi hyvä suosia verkkokauppoja, joilla on käytössä Verified by Visa tai MasterCard SecureCode -palvelut, jotka tarkistavat sekä kauppiaan että asiakkaan luotettavuuden. Mikäli verkkokaupalla ei ole näitä palveluja käytössä, varmista, että kauppa on luotettava esimerkiksi hakemalla muiden käyttäjien kokemuksia.

Muuta huomioitavaa luottokortin turvallisesta käytöstä verkossa:

  • Älä anna kortin tietoja esimerkiksi iän tarkistamiseen tai kyselyyn osallistuaksesi, jos et ole ostamassa tai varaamassa mitään
  • PayPal on vaihtoehtoinen maksutapa, jos epäröit käyttää luottokorttiasi jossain verkkokaupassa. Maksun saaja ei tällöin näe luottokorttisi tietoja lainkaan
  • Pidä yllä yleistä tietoturvaa tietokoneen ja selaimen päivityksillä ja virustorjuntaohjelmilla
  • Tee ostokset mieluiten omalta tietokoneeltasi, eikä esimerkiksi kahvilan tai kirjaston koneella

Lähimaksaminen, turvallisuus ja RFID -suojaus

Lähimaksusta on tullut hyvin suosittu maksutapa Suomessa. Rahojen siirtäminen pelkästään korttia maksupäätteelle heilauttamalla on kuitenkin herättänyt myös huolta. Markkinoilta löytyy tuotteita, joilla voidaan estää lähilukemisen väärinkäyttö. Näitä ovat esimerkiksi RFID-suojatut lompakot ja korttien suojakotelot.

Voiko rikollinen todellakin skannata kortin tiedot ohikulkijalta? Kyllä ja ei. Lähimaksun tapahtuminen vaatii, että kortti on lukijassa lähes kiinni, eli täysin ohikulkijan kortin skannaaminen ei onnistu. Mikäli jonkun onnistuisikin lukea korttisi etäältä, saa varas selville vain kortin numeron ja voimassaoloajan, ei kääntöpuolella olevaa turvakoodia (CVV/CVC). Turvakoodi vaaditaan esimerkiksi nettiostoksilla suurimmassa osassa luotettavia verkkokauppoja.

Vaikka varas pääsisikin käyttämään hyväkseen skannaammiaan tietoja, on asiakkaalla oikeus reklamaatioon niin kauan kuin väärinkäyttö ei ole seurausta omasta huolimattomuudesta.

Mies käyttää luottokortin lähimaksua

Milloin luottokortin tietojen antaminen on turvallista?

Moni pohtii esimerkiksi, miksi hotellit toisinaan vaativat luottokortin tietoja sisäänkirjautuessa, mutta käytäntö on normaali. Luottokortti toimii ikään kuin panttina siltä varalta, että esimerkiksi käytät minibaaria tai maksullisia huonepalveluita. Korttitiedoista annetaan yleensä luottokortin numero, kortin haltijan nimi ja viimeinen voimassaolopäivä. Kortin takana olevaa turvakoodia tai kortin PIN-koodia ei tule antaa.

Luottokorttitietojen antaminen sähköpostilla ei ole koskaan suositeltavaa. Tietojen antaminen puhelimessa on turvallisempaa niin kauan kun olet varma toisen osapuolen luotettavuudesta.

Suojaa luottokorttisi turvarajoilla

Luottokortin turvallisuutta voi lisätä itse asettamalla kortin käytölle erilaisia rajoituksia. On esimerkiksi suositeltavaa laittaa kortille päivittäiset nosto- ja maksurajoitukset. Jos korttisi varastetaan yhdessä PIN-koodin kanssa, voi varas nostaa tai käyttää rahaa vain sen verran kuin asettamasi raja sallii.

Luottokorttiin on mahdollista asettaa myös aluerajaukset. Esimerkiksi Nordea tarjoaa neljää eri aluevaihtoehtoa: Suomi, Viro ja Pohjoismaat, Eurooppa ja koko maailma. Suositeltavaa on esimerkiksi rajata luottokortin alueeksi Suomi ja muuttaa rajausta vain matkojen ajaksi.

Joihinkin kortteihin on mahdollista myös laittaa esto nettiostoksille. Asetuksia saa helposti vaihdettua myöhemmin, jos päädytkin asioimaan verkkokaupoissa.

Mitä tehdä jos kortti varastetaan tai huomaat väärinkäyttöä?

Jos korttisi katoaa, varastetaan tai se jää ulkomailla automaattiin, soita kortin sulkupalveluun. Suurimmalla osalla suomalaisista pankeista palvelu on sama ja sen tavoittaa 24/7 numerosta 020 333 (ulkomailta soittaessa +358 20 333). Varmista kuitenkin oman pankkisi sulkupalvelun numero. Suljettuasi kortin siirtyy vastuu sen mahdollisesta väärinkäytöstä kortinmyöntäjälle.

Omia tilitapahtumia kannattaa käydä tarkistamassa verkkopankista säännöllisesti. Jos huomaat, että kortilta on tehty epämääräisiä maksuja, ole yhteydessä pankkiin.

Milloin pankki korvaa menetetyt rahat?

Lähtökohtaisesti jos asiakas on pitänyt huolta kortistaan, vastuu väärinkäytöstä aiheutuneista kuluista on kortinmyöntäjällä. Selkeästä huolimattomuudesta seurannut varkaus puolestaan korvataan joko vain osittain tai ei lainkaan. Tapaukset arvioidaan asiakaskohtaisesti.

Esimerkiksi PIN-koodin säilyttäminen luottokortin kanssa lasketaan yleensä törkeäksi huolimattomuudeksi, eikä siitä seuranneita vahinkoja korvata. Lievempää huolimattomuutta voi olla esimerkiksi, ettei koodia ole peitetty tarpeeksi hyvin automaatilla asioidessa tai kortin tallessaoloa ei ole varmistettu tarpeeksi usein.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelimme

Valikko