Klarna: 13 kysymystä ja vastausta Klarnan käytöstä maksutapana

Mikäli harrastat paljon nettishoppailua olet varmasti törmännyt Klarnaan käydessäsi läpi verkkokauppojen maksutapavaihtoehtoja. Klarna nopeuttaa verkko-ostosten tekoa ja tarjoaa lisäksi mahdollisuuden maksaa laskun myöhemmin joko kerralla tai osamaksulla. Klarna voi kuitenkin herättää kysymyksiä muun muassa sen käytöstä ja turvallisuudesta.

Katso tästä vastaukset yleisimpiin kysymyksiin koskien Klarnan käyttämistä maksutapana!

1. Mikä Klarna on?

Klarna AB on ruotsalainen yritys, joka tekee verkko-ostoksista turvallisempaa ja helpompaa. Luomalla tilin Klarnaan voit maksaa sen kautta lukuisissa eri verkkokaupoissa nopeasti ja joutumatta luovuttamaan maksukorttisi tietoja kaupalle. Klarna tuo myös joustavuutta maksamiseen, sillä voit tilata tuotteen ja maksaa sen vasta myöhemmin.

2. Mitä maksuvaihtoehtoja Klarna tarjoaa?

Klarnan kautta voit maksaa ostoksesi joko suoramaksuna heti tuotteen tilatessasi tai vasta jälkikäteen. Tällöin vaihtoehtosi ovat:

Klarna Lasku: Valitessasi maksutavaksi Klarna Laskun, saat ostoksille maksuaikaa 14 päivää. Laskusta ei kerry sinulle ylimääräisiä kuluja.

Klarna Erämaksu: Suurempia ostoksia tehdessä voi tulla tarve jakaa lasku osiksi. Klarna Erämaksulla saat itse valita sinulle sopivan takaisinmaksuaikataulun. Voit valita joko kiinteät erät tai joustavan takaisinmaksun, jolloin maksat kuukausittain aina vähintään minimisumman. Molemmissa vaihtoehdoissa voit myös maksaa koko loppusumman kerralla milloin tahansa.

3. Miksi käyttäisin Klarnaa?

Klarna nopeuttaa ostosten tekemistä, sillä kerran tilin luotuasi tarvitset vain henkilötunnuksesi tehdessäsi tilauksia verkkokaupoista. Sinun ei myöskään tarvitse luovuttaa korttitietojasi kolmansille osapuolille. Nopeuden ja turvallisuuden lisäksi Klarna tuo myös joustavuutta takaisinmaksuun. Ja mikäli teet Klarnan avulla ostoksia useammassa eri verkkokaupassa, saat kaikkien laskut kätevästi yhteen koottuna.

4. Miten maksan Klarnalla käytännössä?

Mikäli kauppa tekee yhteistyötä Klarnan kanssa, löydät Klarnan maksutapavaihtoehdoista tehdessäsi tilausta. Valitse sieltä mielesi mukaan Klarna Lasku tai Klarna Erämaksu ja tilaa tuote kirjoittamalla henkilötunnuksesi. Tilaus on näin valmis ilman verkkopankkien ja luottokorttien kanssa säätöä!

Klarna lähettää sinulle laskun myöhemmin sähköpostiisi ja Smoooth -sovellukseen, mikäli sinulla on se ladattuna. Maksa laskussa merkitty summa eräpäivään mennessä.

5. Miten paljon maksuaikaa voin saada Klarnalla?

Mikäli valitset kiinteät erämaksut, voit valita kaupasta riippuen 3-36 kuukauden takaisinmaksuajan. Joustavalla erämaksulla maksat kuukausittain alkaen 1/24 jäljellä olevasta laskusta (kuitenkin vähintään 5 €). Tämä vähimmäissumma on merkitty aina Klarnalta saamaasi laskuun. Halutessasi voit maksaa enemmän kuin minimisumman.

6. Paljonko Klarnan osamaksu maksaa?

Osamaksusopimus on käytännössä katsoen laina ja siihen kuuluu luonnollisesti korko ja muita mahdollisia kuluja. Klarnan osamaksuvaihtoehtojen nimellinen vuosikorko on korkeintaan 22 %. Näet todellisen vuosikoron ja luoton kokonaiskustannuksen aina verkkokaupan kassalla tehdessäsi tilausta. Voit myös hyödyntää tekemäämme laskuria nähdäksesi erittelyn osamaksun hinnasta.

⇒ Esimerkki: Tilaat verkkokaupasta 499 € maksavan kannettavan tietokoneen 12 kuukauden osamaksulla. Kuukausieräsi on 47,19 € ja luoton loppusumma 566,30 €. Todellinen vuosikorko on tällöin 26,86 %.

Klarnan osamaksun kustannukset liikkuvat jokseenkin samoilla tasoilla kuin kulutusluottojen. Osamaksun ja lainojen hintoja voikin olla hyvä vertailla, jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla.

7. Missä kaikissa kaupoissa Klarna toimii?

Klarna tekee yhteistyötä lukuisten eri verkkokauppojen kanssa. Saat ostettua Klarnan avulla niin kodin elektroniikkaa, vaatteita kuin vaikka lemmikkien tarvikkeita.

Kolme nuorta naista istuvat tietokoneen äärellä ja tekevät verkko-ostoksia Klarnan avulla

8. Mikä on Klarnan luottoraja?

Klarnalla ei ole yleistä luottorajaa, vaan se määräytyy tapauskohtaisesti. Mikäli käytät Klarnaa ja maksat laskusi aina moitteettomasti, luottorajaasi saatetaan korottaa ja voit jatkossa tehdä suurempia maksuja. Toisaalta Klarna voi myös alentaa rajaa sille, kuinka paljon ja miten usein voit käyttää ”maksa myöhemmin” -vaihtoehtoja. Raja voi perustua luottotietojesi ja maksukäyttäytymisesi lisäksi myös esimerkiksi ikääsi.

9. Mikä Klarnan Smoooth -sovellus on?

Smoooth helpottaa Klarnan käyttöä. Kirjaudu sisään kätevästi kännykällä ja näet kaikki Klarnan maksusi ja laskusi yhdessä paikassa. Voit muun muassa tilata kalenterimuistutuksia laskuistasi, muuttaa maksutapaa myös ostoksen jälkeen ja jopa torkuttaa laskujasi. Smooothin saat ladattua sekä Google Playstä että Apple Storesta.

10. Mitä jos minulla on vaikeuksia maksaa Klarnan lasku?

Klarna tarjoaa mahdollisuuden oma-aloitteisesti siirtää eräpäivää 10 päivällä torkuttamalla lasku Smoooth -sovelluksessa. Mikäli tämä ei auta tilanteessasi, ole yhteydessä Klarnan asiakaspalveluun.

11. Mitä teen, jos haluan palauttaa tuotteen?

Ole ensin yhteydessä kauppaan ja ilmoita haluavasi palauttaa kyseinen tuote ja seuraa kaupan ohjeita. Kun palautuksesta on sovittu kaupan kanssa, siirry Klarnan sivustolle tai sovellukseen ja etsi kyseistä tuotetta koskeva lasku ja ilmoita sen kautta palautuksesta. Laskusi päivitetään ja Klarna lähettää sinulle vahvistuksen, kun kauppa on vastaanottanut palautetun tuotteen.

Mikäli olet jo maksanut tuotteen, jonka haluat palauttaa, maksaa Klarna sinulle takaisin tuotteen hinnan.

12. Voinko käyttää Klarnaa, jos luottotietoni ovat menneet?

Voidaksesi maksaa Klarna Laskulla ja Klarna Erämaksulla luottotietojesi on oltava puhtaat. Klarna tarkistaa tämän automaattisesti.

13. Onko Klarna turvallinen?

Klarnan turvallisuus on herättänyt jonkin verran keskustelua. Esimerkiksi ostosten tekeminen vain henkiötunnusten avulla voi mahdollistaa sen, että toisen henkilötunnukset selville saanut käyttääkin näitä tilatakseen tavaraa toisen laskuun. Mikäli saat laskun tilauksesta, jota et ole tehnyt, ole viipymättä yhteydessä Klarnan asiakaspalveluun.

Klarnan asiakaspalvelu on käytössäsi 24/7

Mikäli sinulla on muita kysymyksiä Klarnasta, voit olla yhteydessä Klarnan asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun chat on Klarnan asiakkaiden käytössä kellon ympäri. Chattin pääset kirjautumalla sisään Klarnaan käyttämällä sähköpostiosoitettasi.

Puhelimitse saat yhteyden Klarnan asiakapalveluun numerosta 09 425 99 771.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelimme

Valikko